Jaką wybrać pompkę rowerową?

Jaką wybrać pompkę rowerową?

Bez względu czy korzysta się z roweru regularnie, czy sporadycznie, pompka jest podstawowym narzędziem umożliwiającym prawidłową jazdę. Pozornie mogłoby się wydawać, że przy zakupie tego niezbyt skomplikowanego urządzenia nie ma żadnej filozofii, jednak obecnie rynek oferuje mnóstwo rozmaitych rozwiązań. Zakup odpowiedniego sprzętu zależy od indywidualnych preferencji, rodzaju pokonywanych tras oraz typu dwuśladu, jakim się poruszamy.

Pompki rowerowe i ich rodzaje

Dawniej przyrząd ten miał za zadanie po prostu napompować dętkę, być poręczny i mobilny. Obecnie wymagania klientów zmieniają się wraz z nowymi rozwiązaniami oferowanymi przez producentów. Dzięki temu wyspecjalizowanych modele można zastosować w różnych sytuacjach i warunkach. Nie sposób polecić pompkę całkowicie uniwersalną, ponieważ wybór danej konstrukcji wymusza pewien kompromis względem innego typu. Pod względem funkcjonalności jedne rozwiązania są małe i mobilne, drugie bardziej wygodne, a jeszcze inne po prostu wydajne. Oto kilka rodzajów pompek rowerowych:

  • Ręczne – najpopularniejsze, o niewielkich rozmiarach, mieszczące się w plecaku, skrzynce z narzędziami czy szufladzie. Charakteryzują się wygodą użytkowania, jednak napompowanie dętki wymaga włożenia pewnej pracy. Ponadto osiągnięcie dużego ciśnienia w kołach może być mocno utrudnione lub wręcz ciężkie do uzyskania. Najtańsze modele mogą przysparzać problemy nawet przy niskich ciśnieniach, dlatego warto szukać sprzętów z blokadą, zapobiegającą się zsunięciu z wentyla. Istnieją też egzemplarze z rozkładaną rączką, teleskopem, wbudowanym manometrem oraz wymienialnymi końcówkami.
  • Stacjonarne – bardzo wydajne urządzenia serwisowe o dużej konstrukcji, dzięki którym w szybki sposób uzyskamy wysokie ciśnienie. Mimo iż istnieją nieco mniejsze modele domowe, tego typu rozwiązanie nie nadaje się do zabierania w podróż. Zaletą stacjonarnych pompek rowerowych jest wmontowany wężyk, dzięki któremu przy pompowaniu nie trzeba ustawiać wentyla w odpowiednim miejscu. Sprzęt ten wyposażony jest w manometr, można nim napompować koła samochodowe i nie tylko.
  • Nabojowe CO2 – dedykowane dla zawodowych sportowców, pozwalają napompować dętkę podczas zawodów w kilka sekund bez utraty energii. Nie są przeznaczone dla rowerzystów rekreacyjnych, ponieważ naboje szybko się kończą i nie są tanie.

Wybór konkretnego modelu zależy przede wszystkim od okoliczności użytkowania, zaawansowania sportowego oraz indywidualnych potrzeb.